"Et j'irai loin, bien loin, comme un bohémien, Par la Nature, - heureux comme avec une femme."
Arthur Rimbaud

dinsdag 13 juli 2010

De Ruwaal

Je connais ces terres
J'ai foulé ces pierres
J'y suis déjà venu
et j'y ai vécu
une sensation franche
cette lumière blanche
J'ai enfin trouvé
la paix que je cherchais

Florent Pagny - Terre

De Ruwaal. Korbeek-Dijle. Het zijn woorden die mij heel bekend in de oren klinken opgegroeid als ik ben bij mijn oma-oppasser als mijn moeder ging werken. Mijn oma vertelde mij vele verhalen uit haar jeugd als rasechte boerendochter in Korbeek-Dijle waar bompa Jean een boerderij op de Ruwaal had. De Ruwaal is een beek die door deze vallei stroomt en wat lager in het dal in de Dijle stroomt. Mijn overgrootouders hadden velden doorheen heel dit gebied tot in Leefdaal toe waar zij hun graan teelden of de koeien lieten grazen. Telkens als ik bij hen op bezoek was als kleine jongen was er altijd wel iets te beleven, als het niet met de oude Schlüter tractoren in de schuur was, dan wel met de schapen die bompa bij wijze van afkicken nog steeds hield in een weide achter het erf.

Bompa Jean in zijn koeienstal in 1964.

Inmiddels zijn we 2010 en zijn die beelden van mijn jeugd slechts vage herinneringen, bompa en bomma hebben allang de hogere winden opgezocht en hun kleindochter Sophie woont nu in wat vroeger de oude koeienstal was, nu een gerenoveerd huis. De tijd vliegt zoals 'n duif naar z'n nest, net zo snel en gericht.

Maar ook deze boerderij en de velden en weiden van het dorp zijn een deel geweest van mijn leven en mijn fascinatie voor natuur. Ondertussen stond de toeristische ontwikkeling in Vlaanderen ook niet stil en rezen her en der in het landschap verschillende wandelingenbordjes op, voor elk wat wils. Gisteren was de drukkende hitte van de afgelopen week even verwaaid en ik besloot om met Darko eens de Ruwaalwandeling te doen in het valleigebied dat ik mij zo vaag herinner.


Het werd een wandeling met prachtige diepe holle wegen en wonderlijke vergezichten op het plateau, vergezichten getint door de al te vroege goudgetinte tarwe en haver tegen de donkere wolkenvelden die soms overtrokken. Talrijke vlindersoorten zoeken de bloeiende Heggewikke op die in de kanten groeit en op het plateau vliegt een Geelgors over, een typische akkervogel.

Ook bracht het mij terug het gevoel van weleer voor de geest, het gevoel van boeren en hun land en gewassen, hun vee dat rustig de tijd wegkauwt en, hoewel gemoderniseerd, de machines ronken nog steeds zwaar aan de horizon.

Veldwegen als linten ...


...en velden als wiegende zeeën op het plateau.

Maar ook voor minder nostalgische zielen biedt deze wandeling een ideale wandeloefening aan, zowel met als zonder hond en de natuur in de veldranden laat zich van haar goede kant zien met de vele zomerbloeiers zoals late klaprozen en Echte kamille.

Echte kamille (Matricaria recutita)


De diepe holle wegen bieden een microklimaat en beschutting aan vele typische planten zoals varensoorten en brengen verkoeling op al te warme zomerse dagen.



Korbeek-Dijle is nog steeds een plattelandsdorp ondanks de vooruitgang en daar ben ik stiekem heel blij om, al is deze vooruitgang soms wel in vrij rare uitspattingen terug te vinden in de straten van dit heuvelachtig dorp...

Ook dit is Korbeek-Dijle : talloze verborgen mooie hoekjes.

Darko was na afloop duidelijk moe maar voldaan, we hebben de Ruwaal namelijk nog aangevuld met 't Gezicht (Doode Bemde) langs de Dijle. Op deze foto waren we nog bij het begin, hij heeft leren loslopen en luistert bijna perfect maar loslaten doe ik enkel in landbouwgebieden, ik raad het af in natuurgebieden en bos waar een hond veel te verstorend kan zijn voor aanwezige fauna zelfs al is de hond goed opgevoed.

Darko telt de schaapjes, het herder zijn zit duidelijk in de genen bij die Borders, hij liet de schapen niet uit 't oog !

En met deze typische inwoner van Korbeek-Dijle sluit ik deze blog af, eventuele gelijkenissen met bestaande personen berust louter op toeval en kan niet aan de auteur verweten worden ;-)

2 opmerkingen:

  1. Inderdaad, pure nostalgie. Ik denk dat je wel begrijpt waarom ik hier héél graag woon.

    Sophie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb ik allang in het snotje Sophie ;)

    BeantwoordenVerwijderen